Jämställdhet och näthandel viktigt för modebranschen

Med den industriella revolutionen växte textilindustrin på allvar och blev på 1800-talet dominerade i vissa delar av landet. Så förblev det fram till början av 1950-talet, då Sverige hade en självförsörjningsgrad på textilområdet, på 85 procent. Sen vände det neråt, först långsamt och sen allt snabbare.

Idag är modebranschen en småföretagarbransch till nästan 100 procent.

”Man startar ofta i en källare och skalar upp i den takt man får möjlighet”, förklarar Magnus Wiberg, som utvecklingschef på ASFB – Association of Swedish Fasion Brands.

Samarbeten mellan designers och popup-butiker är några hjälpmedel för små designers nå ut. Liksom digitaliseringen.

”Den gör det mycket lättare att komma ut. Numera sker 11 – 12 procent av konsumtionen av mode över nätet”, berättar Magnus Wiberg.

Det ger dessutom till en internationell arena svensk modedesign har där ett gott rykte, bland annat för bra passformer, vilket förstås är en fördel vi nätförsäljning.

Borås, som tidigare var navet i modeindustrin har idag inga stora väverier eller skrädderier. Men det är fortfarande ett centrum för svensk modenäring, eftersom Textilhögskolan ligger där och är en bas för både kreativitet, forskning och utveckling.

Där spelar bland annat också H&M en roll för utvecklingen av branschen, genom stipendier till unga designers och andra former av stöd.

”Vår industri har haft väldigt stor nytta av H&M. Både som en förebild, som representerar Sverige och svenskt mode. Deras framgångar är superviktiga för hela modeindustrin. Dessutom är de ett skyddsnät för många designers. Det gör att vi har haft råd att jobba mer kreativt”, säger Magnus Wiberg.

Han pekar också på jämställdheten som en viktig faktor för modeindustrins utveckling.

”Vi är bättre på både jämställdhet och mångfald. Inom svenskt mode är det i alla fall en tredjedel kvinnor på ledande poster. Det är relativt bra, jämfört med många andra branscher. Och det är viktigt”.

Vår första stora modeexport var också en kvinna, Katja of Sweden – Katja Geiger, som studerade i New York och sålde sin första kollektion till varuhuset Lord & Taylor i mitten av 1940-talet. Hennes kläder var tydligt inspirerade av det svenska formspråket och bidrog redan då till en positiv Sverigebild.

Det mesta av textilindustrin och tillverkningen av kläder försvann ju till lågprisländer på 1960 och 70-talen. Men idag flyttar det närmare igen. Bland annat på grund av ökat fokus på miljö och hållbarhet. Det finns en annan medvetenhet idag än tidigare. Och det märks inte minst i modebranschen, intresset för circular economy och återvinning växer.

Det kommer vi att få se mycket mer av i framtiden.

 

Text: Carin Fredlund, 2018-06-14